Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah. (2014). Pedoman akreditasi: Akreditasi bermutu untuk pendidikan bermutu. Jakarta, BAN S/M.
Clotfelter, C.T., Ladd, H.F. & Vigdor, J.L. (2007). How and why do teacher credentials matter for student achievement? Durham, NC: Duke University.
Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archieves, 8(1), 1-44.
Faubert, V. (2009). School evaluation: Current practices in OECD countries and a literature review. OECD Education Working Papers, No. 42. OECD Publishing.
Fitri, S. (2007). Korban di altar persaingan global. Menggugat ujian nasional. Jakarta: Teraju (PT Mizan Pustaka).
Harris, D.N. & Sass, T. R. (2011). Teacher training, teacher quality, and student achievement. Journal of Public Economic, 95(7-8), 798-812.
Hattie, J. (2009). Visible learning: a synthesis of over 80 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.
Hidayati, L. & Budiyono. (2015). Hasil Ujian Nasional Matematika SMP Swasta di Kabupaten Banjarnegara ditinjau dari status akreditasi sekolah (Kasus Di Kabupaten Banjarnegara). Ekuivalen-Pendidikan Matematika, 15(1), 29-32.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015a). Paparan Kepala Pusat Penilaian Pendidikan dalam Penyampaian Hasil UN SMA/MA dan SMK tahun pelajaran 2014/2015 di Pusat Penilaian Pendidikan. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan, Balitbang Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015b). Paparan Kepala Pusat Penilaian Pendidikan dalam Penyampaian Hasil UN SMP/MTs tahun pelajaran 2014/2015 di Pusat Penilaian Pendidikan. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan, Balitbang Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015c). Laporan Hasil Ujian Nasional Tahun Pelajaran 2014/2015. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2011). Kajian Analisis Sistem Akreditasi Sekolah/Madrasah dalam Rangka Reformasi Birokrasi Internal. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.
McInerney, D.M., Cheng, R.W., Mok, M.M.C. & Lam, A.K.H. (2012). Academic self-concept( and learning strategies: Direction of effect on student academic achievement. Journal of Advanced Academics, 23(3), 249–269. https://doi.org/10.1177/1932202X12451020.
Metzler, J. & Woessmann, L. (2012). The impact of teacher subject knowledge on student achievement: Evidence from within-teacher within-student variation. Journal of Development Economics, 99(2), 486-496. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2012.06.002.
Mourshed, M., Krawitz, M. & Dorn, E. (2017). How to improve student educational outcomes: New insights from data analytics. McKinsey & Company Discussion Paper. https:// www.mckinsey.com/industries/social-sector/our-insights/how-to-improve-studenteducational-outcomes-new-insights-from-data-analytics, diakses 11 November 2018.
Mulyadi, S. (2007). Suara anak yang disenyapkan. Menggugat ujian nasional. Jakarta: Teraju (PT Mizan Pustaka).
Nunnaly, J.C. & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory (Third ed). New York: McGraw-Hill.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 12 tahun 2009 tentang Kriteria dan Perangkat Akreditasi SMP/MTs.
Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Pemerintah Nomor 13 tahun 2015 tentang Perubahan Kedua Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Poropat, A.E. (2009). Meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322-338.
Raharjo, S.B. (2014). Kontribusi delapan standar nasional pendidikan terhadap pencapaian prestasi belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 470-482.
Rogers, M.A., Theule, J., Ryan, B.A., Adams, G.R. & Keating, L. (2009). Parental involvement and children’s school achievement: evidence for mediating processes. Canadian Journal of School Psychology, 24(1), 34-57.
Roksa, J. & Potter, D. (2011). Parenting and academic achievement: Intergenerational transmission of educational advantage. Sociology of Education, 84(4), 299–321.
Schmakel, P.O. (2008). Early adolescents’ perspectives on motivationand achievement in academics. Urban Education, 43(6), 723-749.
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.