The aim of this article was to analyze the researcher competencies to support education policy. The basic substance of the analysis was based on the standard of researchers’ competencies of the Board of Research and Development the Ministry of Education and Culture according to Indonesia Institute of Knowledge and Science Regulation Number 04/E/2009. The result of the analysis showed that: 1) Generally, the researchers of the Board of Research and Development are not completely master their competencies based on the level of their status of researcher accordingly; 2) the results of their research did not significantly contribute to the educational policy options; and 3) the orientation of researcher’s publication tend to be selfactualization for the sake of their sustainability as a researcher.
ÂÂ
ABSTRAK
ÂÂ
Tujuan penelitian ini dimaksudkan untuk mengkaji penguasaan kompetensi peneliti untuk mendukung sebuah kebijakan pendidikan. Studi yang digunakan adalah studi dokumentasi. Substansi kajian bersumber pada kompetensi peneliti Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan sesuai dengan Peraturan Kepala Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia Nomor 04/E/2009 tentang Pedoman Karya Tulis Ilmiah. Hasil kajian menunjukkan bahwa: 1) peneliti di Balitbang Kemdikbud belum secara utuh menguasai kompetensi sesuai dengan tingkat jabatan penelitinya; 2) hasil penelitian peneliti belum berkontribusi secara signifikan sebagai bahan usulan perumusan opsi kebijakan; dan 3) hasil publikasi peneliti cenderung berorientasi pada aktualisasi diri untuk kepentingan keberlangsungan status jabata penelitinya.