Logo

Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan

Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan
Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah

Dampak Pengimplementasian Kurikulum 2013 terhadap Performa Siswa Sekolah Menengah Pertama

Sutjipto --
Submitted
Apr 18, 2015
Published
Jun 16, 2014
PDF (BAHASA INDONESIA)
Citation
--, S. (2014). Dampak Pengimplementasian Kurikulum 2013 terhadap Performa Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(2), 187–199. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i2.137
Abstract

The purpose of this study is to determine the contribution of principal transformational leadership, teaching performance of teachers, and the learning culture towards achievement of madrasah aliyah. Correlational survey is used as the method of the research with 274 sample of teachers .The sampling techniques used are area sampling, proportional sampling and random sampling. Questionnaire used as the instrument to be analyzed by using descriptive and inferential statistics. The results of this study indicate: 1) the level of achievement of the madrasah, principal transformational leadership, teaching performance of teachers and learning culture is good; 2) transformational principal leadership contributes positively and significantly towards achievement of madrasah aliyah; 3) teacher performance in teaching contributes positively and significantly towards achievement of madrasah aliyah; 4) learning culture contributes positively and significantly towards achievement of madrasah aliyah: 5) transformational principal leadership, teacher performance in teaching and learning culture contribute positively and significantly towards achievement of madrasah aliyah. Accordingly, increasing the principal transformational leadership, teaching performance of teachers and the culture of learning leads to the improvement of madrasah achievement.


ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan informasi empirik tentang seberapa kuat dampak implementasi Kurikulum 2013 terhadap performa siswa SMP. Daerah penelitian mencakup 44 kabupaten/kota dengan sampel sebanyak 82 sekolah yang melibatkan responden sebanyak 1804 siswa. Teknik penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan, bahwa implementasi Kurikulum 2013 di SMP berdampak positif terhadap performa siswa ditandai dengan dampak sikap spiritual dan sikap sosial yang dimiliki siswa seperti senang melaksanakan ibadah agama, pendidikan akal budi, berinteraksi dalam keragaman, kebersamaan, kerukunan, senang berkata benar, berani mengakui kesalahan, dan senang menjaga kebersihan juga senang membantu teman yang menghadapi kesulitan nampak makin berkembang. Selain itu, transformasi pengetahuan dan keterampilan siswa untuk menjadi bangsa yang cerdas, produktif, kreatif, dan inovatif untuk mengantisipasi dan memperoleh solusi yang tepat dalam rangka pemecahan masalah, beradab, dan terhormat mengindikasikan semakin berkembang.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Read Counter : 1042
Downloads : 890
References
Beauchamp, G. 1975. Curriculum Theory. Willmette, Illionis: The Kagg Press.
Crowl, T. K. 1996. Fundamentals of Educational Research. Chicago.
Joesoef, Daoed. 7 April 2014. Memikir Ulang Pendidikan. Kompas, hlm. 6.
Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Jenderal.
Freng, Scott; David Webber; Jamin Blatter; Ashley Wing; and Walter D. Scott. 2011. The Role of Statistics and Research Methods in the Academic Success of Psychology Majors: Do Performance and Enrollment Timing Matter? Teaching of Psychology, April 2011; vol. 38, 2: pp. 83-88. http://online.sagepub.com/ Diakses 1 Juni 2014 pukul 08.20.
Griffin, Ricky W., dan Moorhead, Gregory. 1986. Organizational Behavior. Boston: Houghtton Mifflin.
Hasan, Said Hamid. 2000. Pengembangan Kurikulum Berbasis Masyarakat. Makalah: Disajikan pada Seminar Nasional Pengembangan Program Pendidikan Berbasis Kewilayahan Menyongsong Diterapkannya Otonomi Daerah, 31 Agustus 2000, di UPI, Bandung.
Harmadi, Sonny Harry B. 16 Januari 2014. Bonus Demografi Meleset. Kompas hlm. 6.
Kemdikbud. 2013. Sistem Elektronik Pemantauan Implementasi Kurikulum 2013, http://www.notulis.com/pendidikan/daftar-sekolah-pelaksana-kurikulum-2013/. Diakses 30 Januari 2014.
Mangkunegara, A.A Anwar Prabu. 2009. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Moehariono. 2009. Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Miller dan Seller. 1985. Curriculum; Perspectives and practice. New York: Longman.
Ornstein, A. C., dan Hunkins, F. P. 2004. Curriculum: Foundations, principles, and issues. Fourth Edition. New York: Pearson Education, Inc.
Parkes, Kelly A. and Jones, Brett D. 2011. Students’ Motivations for Considering a Career in Music Performance . Update: Applications of Research in Music Education, May 2011; vol. 29, 2: pp. 20-28., first published on February 7, 2011. http://online.sagepub.com/ Diakses 1 Juni 2014 pukul 10.00.
Print, Murray. 1992. Curriculum Development and Design. Second Edition. Sidney: Allen & Unwin.
Pusat Bahasa, Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.
Ruky, Achamd S. 2002. Sistem Manajemen Kinerja. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sanders, W. 1999. Teachers, teachers, teachers! Blueprint Magazine No. 4.
Sax, G. 1979. Foundations of Educational Research. New Jersey: Prentice-Hall.Inc.
Simanjuntak, Payaman. 2005. Manajemen dan Evaluasi Kerja. Jakarta: Lembaga Penerbit FEUI.
Simamora, Henry. 2006. Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: STIE YKPN Yogyakarta.
Stiggins, R. J. 1994. Student-Centered Classroom Assessment. New York: Mac Millan College Publishing Company.
Sudjana, Nana & Ibrahim. 1989. Penelitian & Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.
Thomas, J. Alan. 1971. The Productive School, A System Analysis Approach to Educational Administration. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Wahjosumidjo. 1999. Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Williams, Edwin B. 1984. The Scribner-Bantam English Dictionary. New York: Bantam.
World Bank. 2003. World Development Report 2004: Making Services Work for Poor People. World Bank, Washington D.C.
http://www.persamaankata.com/19597/unjuk-kerja. Diakses 21 Januari 2014.